X-ray Multi-Mirror XMM NEWTON

ماهواره ی یابنده ی اشعه ی X چند آیینه ای  (X-ray Multi-Mirror satellite)،که از دستاورد های آژانس فضایی اروپاست  پس از پرتاب در 10 دسامبر 1999 و قرار گرفتن در مدار، به عنوان قدرتمند ترین تلسکوپ حساس به اشعه یX که تاکنون ساخته شده آغاز به کار نمود. این تلسکوپ فضایی تاکنون اکتشافات بسیار ارزشمندی انجام داده و  به دانشمندان در آشکارسازی بسیاری از اسرار کیهان ، از ابهامات سیاهچاله ها گرفته تا اسرار تشکیل کهکشان ها یاری رسانده است.

بسیاری از اجرام سماوی طی فرایند های شدیدی باعث ساطع شدن اشعه ی  X  می شوند .اما اتمسفر از ورود این اشعه ها به زمین جلوگیری می کند. این اشعه ها اطلاعات ارزشمندی از قبیل تولد و مرگ ستارگان در فضای دوردست را به ما منتقل می سازند.این در حالی است که دستیابی به این اطلاعات با ارزش؛ تنها با جاسازی کاوشگر های اشعه ی  X  در فضا و تجزیه و تحلیل جزء به جزء امواج دریافت شده امکان پذیر است.XMM-NEWTON بزرگ ترین ماهواره ی علمی است که تاکنون ساخته شده است و دارای حساسیت فوق العاده ای است.

 

XMM-NEWTON سه تلسکوپ پیشرفته ی اشعه ی X را به همراه دارد که هر کدام دارای 58 آینه ی  متحدالمرکز با دقت و ظرافت بالایی هستند . این آینه های تو در تو و پیچیده تلسکوپ ها را قادر می سازند تا اشعه ها را از فضای گسترده تری دریافت کنند.

 

آنچه بیش از هر چیز فضا نوردان را هیجان زده می کند، مدار غیر عادی XMM-NEWTON که مسافتی حدود یک سوم فاصله تا ماه را می پیماید و آنها را قادر می سازد تا مشاهدات و رصدهای یسیار طولانی و بی وقفه ای داشته باشند. سفر به اعماق فضا ،به کمکXMM-NEWTON به طور قابل ملاحضه ای دانش ما را درباره ی اجسام بسیار داغ پیش کیهانی افزایش خواهد داد.

XMM-NEWTON،دومین ماموریت قابل ملاحضه و مهم سازمان فضایی اروپا به حساب می آید.